Kokonaisvaltaista hyvinvointia Torniossa – Nettisivujen uudistaminen & brändin raikastaminen

Sf-cliniken on erikoistunut erilaisiin hyvinvoinnin palveluihin Torniossa jo viimeisen vuosikymmenen ajan. He tarjoavat lääkäri-, laboratorio-, esteettisiä-, hyvinvoinnin- ja työhyvinvoinnin palveluita. Lisäksi heidän tiloissaan on hyvinvoinnin kivijalkaliike. Palvelut tapahtuvat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Nettisivut kaipasivat uudistusta, jotta jo vahva ‘offline’ brändi saataisiin samalle viivalle ‘online’ brändin kanssa. Eli kun potentiaalinen asiakas löytää nettisivut googlesta niin niiden visuaalit vastaisivat fyysisiä tiloja, missä asiakas tulee vierailemaan palvelun varauksen jälkeen.
Kuvakaappaus sivustosta
Kuvakaappaus sivustosta
”Jasmiinan kanssa yhteistyö sujui ammattimaisen mallikkaasti. Hänen laaja-alainen osaaminen kotisivujen päivittämisessä oli meille arvokasta. Jasmiina teki Sf-clinikenille loistavat kotisivut, joiden toimivuus sekä visuaalisuus ovat todella upeat. Projekti pysyi aikataulussa Jasmiinan napakassa ohjauksessa .
Suosittelen Digitals by Jasmiina- yritystä kun tavoitteena ovat nykyaikaiset, tuoreet, toimivat ja käyttäjäystävälliset sivut. Käy katsomassa valmiit kotisivut sf-cliniken.fi”
Kaija Paavola
Henkilöstöasiantuntija, Esihenkilö, Työnohjaaja, Estenomi, Ammatillinen opettaja
Brändille valittiin väripaletti ja typografia (fontit), jotka toimivat sekä nettisivuilla, että muissa markkinointimateriaaleissa. Logo pidettiin samana.
Värimaailma vastaa toimitilojen värejä hopean harmaalla (vaalea ja tumma), hiekan kultaisella ja sydämen punaisella. Lääkäripalveluissa näkyy kylmä hopeanharmaa ja hyvinvointipalveluissa lämmin hiekka. Näin molemmat palvelukokonaisuudet sopivat saman väripaletin alle ja kokonaisuus on yhdenmukainen, vaikka palvelut eroavatkin toisistaan.
Valokuvat ovat yksi sivujen tärkeimmistä visuaalisista elementeistä. Ne tuovat yrityksen persoonaa esille ja erottavat kilpailijoista.
Näille sivuille lisättiin valokuvaajan ottamia uusia kuvia sekä muutamia kuvapankin kuvia täytteeksi. Valokuvaajan palkkaaminen kannattaakin tehdä projektin alussa tai jopa sitä ennen, koska kuvien saaminen vie aikaa (valokuvauspäivä, kuvien valitseminen, kuvien editoiminen). Kuvista selviää pienemmälläkin budjetilla, jos niitä käyttää yhdessä kuvapankin kuvien kanssa.
Kyseisellä yrityksellä on lukuisia palvelukategorioita ja yksittäisiä palveluita. Niiden kartoitus aloitettiin exceliin, jotta ne olisi helpompi hahmottaa. Olemassa olevia palveluita muokattiin, uusia lisättiin ja vanhoja poistettiin. Nämä muutokset astuvat myös voimaan ulkoiseen ajanvarausjärjestelmään, joka pidettiin asiakkaan toiveesta samana kuin vanhoilla sivuilla sekä kassajärjestelmään. Sivuille rakennettiin myös dropdown-valikko, jotta jokaisen palvelukategorian löytäisi helposti.
Projektikokonaisuutena tämä sivusto on suuri, sillä sivuja on n.60 per kieli. Sivuista tehtiin lisäksi monikieliset (suomi, ruotsi, englanti).
Monet yksittäisistä sivuista ovat räätälöidyt niiden sisällölle eikä sama visuaalisuus toistu monilla sivuilla. Esimerkiksi, hinnastosta tehtiin monikerroksinen, jolloin kategoriaa painamalla se aukaisee vain sen tietyn kohdan eikä kaikki tieto ole siis pötkössä, joka vaikeuttaisi lukemista.
Nettisivujen uudistamisessa hyödynnettiin jo alustavaa WordPress -pohjaa, mutta teema vaihdettiin käyttäjäystävällisempään, jossa mukana myös mahdollisuus verkkokaupalle tulevaisuuden näkökulmia ajatellen. Lisäksi sivuille on mahdolllista tehdä chat -mahdollisuus myöhemmin. Sisältöä ajatellen, säännöllinen blogien kirjoittaminen on Googlen silmissä hyvä asia, joten se jatkuu myös tulevaisuudessa.
Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin niin kotisivut on helpompi ja nopeampi lähteä rakentamaan tyhjästä kuin jo olemassa olevalle pohjalle. Tähän vaikuttaa monet tekijät, mutta päällimmäisenä se, että uusi tekijä ei tiedä mitä kannen alla piilee. Sivuston tutkimiseen menee aikaa ja jos korjattavia tekijöitä löytyy niin niiden korjaamiseen pitää varata aikaa ennen koko uudistamisen aloittamista.
Tämän projektin alussa heräsi mieleen monia kysymyksiä, sivujen hitaudesta, kriittisistä virheistä sekä turvallisuusaukoista. Tutkimisen jälkeen kävi ilmi, että sivuston hitaus johtuu suurilta osin webhotellin palveluntarjoajasta ja niinpä suosittelin hyväksi todettua palveluntarjoajaa ja kotisivutila vaihdettiin. Tämän jälkeen sivusto nopeutui jopa puolella.
Muita hitauteen vaikuttavia tekijöitä olivat turhat lisäosat, suuret kuvatiedostot, jotka myöhemmin poistettiin ja kuvien koot muokattiin ja optimoitiin uudelleen. Lisäksi, sivustolta korjattiin turvallisuuteen liittyviä seikkoja, kuten SSL-salaus, teeman, lisäosien ja WordPressin päivittäminen.